wtorek, 29 lipca 2014

„Moules de peche“


Będąc na zakupach w jednym z opolskich hipermarketów, natknąłem się na świeże omułki. Przekonany, że cena powali mnie na kolana podszedłem bliżej. Ku mojemu zaskoczeniu zobaczyłem cenę 29zł za 1,5 kg, tego mało znanego jeszcze w naszym kraju rarytasu. Nie zastanawiając się dłużej, dokonałem zakupu i powiem szczerze... nie żałuję :)

Te niewielkie małże wprost zachwycają delikatnością smaku. Francuskie moules, holenderskie mosselen czy hiszpańskie mejillones mogą być podstawą bardzo prostych, a przy tym wykwintnych dań.
By kupowane przez nas mule były w pełni świeże i cieszyły smakiem, najlepiej wybierać okazy o muszli zamkniętej lub delikatnie rozwartej, ale zamykającej się po dotknięciu. Za wszelką cenę należy unikać tych o uszkodzonej muszli. Warto też zaznaczyć, że kolor mięsa omułków nie jest wskaźnikiem świeżości, a raczej mówi o płci osobników. Samce mają bledsze mięso, samice - wyraźniej pomarańczowe.
Omułki świetnie się komponują z rozmaitymi smakami. Ich morski aromat świetnie współgra z białym winem lub wermutem - duszone w tych trunkach z dodatkiem szalotki, czosnku i ziół same w sobie stanowią rewelacyjne danie, które Belgowie lubią podawać z półmiskiem grubo krojonych, dobrze wysmażonych frytek.
Mimo że typowe dla europejskiej kuchni, mule świetnie sprawdzają się także ze zdecydowanie egzotycznymi dodatkami, jak wiórki kokosowe, imbir, trawa cytrynowa czy chili. Omułki dobrze nadają się także do pieczenia w piekarniku lub na grillu czy nawet smażenia w woku. Wykorzystane zaś jako dodatek do zup, nadadzą im wspaniałego morskiego smaku i aromatu.
Muszle świeżych muszli są szczelnie zamknięte, a otwierają się dopiero w czasie gotowania czy duszenia. Te, które są otwarte przed obróbką, należy bezwzględnie wyrzucić. Podobnie jak muszle, które się nie otwarły podczas gotowania, ponieważ nie nadają się do jedzenia.
Żywe mule najlepiej przechowywać w mocno ściśniętej, plecionej siatce (wtedy uniemożliwimy im otwarcie) w lodówce, gdzie zachowają swoją świeżość przez maksymalnie 3-4 dni.
Mule podawane we własnym sosie i w muszlach je się najczęściej rękami, za pomocą innej muszli. Rozchylona muszla pierwszego zjedzonego mula służy jako szczypczyki do wyjmowania kolejnych muli.

składniki:
- 1kg omułków
- 2 średnie cebule
- 3 ząbki czosnku
- 250ml białego, wytrawnego wina
- 1 puszka pomidorów (bez skórki)
- 1 pęczek natki pietruszki
- biały pieprz i sól
- olej z pestek wingron (alternatywnie masło klarowane)

przygotowanie:

Omólki dokładnie przebieramy, wyrzucając te otwarte. Muszle czyścimy szczoteczką i opłukujemy w bieżącej, zimnej wodzie. W dużym garnku rozgrzewamy olej, wrzucamy pokrojoną cebulę i ząbki czosnku. Gdy cebula się zrumieni, dodajemy pomidory i pokrojoną natkę pietruszki. Doprawiamy solą i pieprzem. Wrzucamy omułki. Podlewamy białym winem. Przykrywamy garnek i potrząsając nim co chwilę, dusimy małże ok 6-8 min na dużym ogniu. Podajemy z pieczywem , które maczamy w powstałym sosie.



53 komentarze:

  1. czy ktoś już próbował? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szanowny panie Adamie jak mnie pan zaprosi chętnie spróbuje heheh
      pozdrawiam kurier Jacek

      Usuń
    2. Super przepis. Zachwyciłam kuzynkę, która nigdy by nie tknęła skorupiaków :-) Dzięki i pozdrawiam.

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny przepis:)
    Pozdrawiam
    Dawid Dudziak

    OdpowiedzUsuń
  5. ja również nigdy nie jadłem :) może już czas

    OdpowiedzUsuń
  6. Raz będąc na all inclusive w Grecji miałem okazję zjeść małże i nie skorzystałem, w kolejnych dniach już nie było ich, żałuję do dziś, następnej okazji nie przepuszczę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wyglądają przepysznie! mam nadzieję, że i mi niedługo uda się gdzieś znaleźć mule:)

    OdpowiedzUsuń
  8. ach! wyglada fantastycznie!
    xoxo
    Patinka
    www.patinkasworld.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. ach! wyglada fantastycznie!
    xoxo
    Patinka
    www.patinkasworld.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Super przepis - prosty, a jak wykwintny :) Na pewno go kiedyś wypróbuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Super - niby prosty, a taki elegancki :) Na pewno spróbujemy z żoną!

    OdpowiedzUsuń
  12. Robiłam i naprawdę polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo wykwintne, ale jednak proste w przyrządzeniu danie :) Najtrudniej jest tak naprawdę wybrać prawdziwie świeże mule, bo ciężko je znaleźć. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda wspaniale :) My również w PRE Elektrosystem2 dbamy o odpowiednią dietę. Przecież najpierw trzeba zadbać o siebie, a potem martwić się środowiskiem :) A takie posiłki też pozytywnie wpływają na organizm, bo przecież nie wpadamy w jedzeniową rutynę. Pozdrawiam ciepło i życzę wytrwałości – to się opłaci! :) A ja na pewno wypróbuję ten przepis ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo eleganckie danie :) Bardzo chciałabym zrobić, ale nigdy nie wiem, gdzie znaleźć świeże mule. Podobno trzeba rano ich szukać na ryneczkach, a ja od rana jestem w pracy, w Albar :(

    OdpowiedzUsuń
  16. Mi się udało złapać mule. I muszę powiedzieć, że część była przepyszna, ale niestety część mnie rozczarowała, bo się nie zrobiła... były jeszcze blade :( Za krótko chyba trzymałam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Super przepis! Myślę, że zrobię te mule jak przyjdą do mnie moi znajomi z Delta Pomorze :) I na pewno kupię świeże! Bo przecież świeże ryby i owoce morza to podstawa, prawda? ;) Inaczej nie będzie dobrego posiłku. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  18. Look good! So delicious
    -----------------
    I'm working in the thay man hinh xiaomi. It's amazing

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny przepis, danie wygląda przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Coś wspaniałego Gratuluję wykonania :-) To idealnie trafia w mój gust.

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie przepadam za owocami morza, jednak wykonanie tego dania mnie przekonuje do niego

    OdpowiedzUsuń
  22. Super owoce morza zawsze lubiłem ale w tym wykonaniu są jeszcze lepsze

    OdpowiedzUsuń
  23. 1. Bảng led ma trận.
    Là bảng hiệu chạy chữ, có khả nặng hiện thị 1 hàng hoặc nhiều hàng thông tin, có kha nặng phân chia hoạt động của ma trận thành từng góc, có khả năng tự chạy được riêng lẻ và không phải kết nối máy tính có ưu điểm như sau:
    • Không gió hạn trang tin
    • Có thể hiện thị 3 màu: Xanh, đỏ, vàng.
    • Có giá tương đối rẻ so với sản phẩm 65.536 màu có thể thay đổi kỹ xảo.
    2. Bảng hiệu đèn led viết tay.
    Còn gọi là bảng huỳnh quang hay bảng dạ huỳnh quang. Hiện nay loại bảng này đang rất được yêu thích. Đây là một loại bảng làm bằng kính có gắn đèn led dây huỳnh quang. Có các loại bút dạ quang nhiều màu sau đó tác dụng của đèn led phát sáng đẹp mắt và vô cùng ấn tượng.
    Đây là sự kết hợp thông minh của yếu tố huỳnh quang với đèn led để tạo cảm giác thích thú người xem. Thường được sự dụng nhiều trong quán cà phê, trà sữa hay quán ăn trẻ trung....
    hộp đèn hút nổi
    hộp đèn led
    làm hộp đèn mica hút nổi
    hộp đèn mica hút nổi
    làm bảng hiệu mica giá rẻ
    làm bảng quảng cáo
    lam bang hieu
    Ưu điểm của đèn led viết tay:
    • Đèn nháy thông minh để truyền tải thông tin
    • Được làm bằng chất liệu huỳnh quang nên độ bền khá cao
    • Nếu chọn lựa chỗ lắp đặt tin cậy thì giá thành rất rẻ.
    3. Bảng hiệu đèn led điện tử.
    Là loại bảng hiệu không tia cực tím không bức xạ mặt trời, phát nhiệt sáng thấp. Cũng như bóng đèn bình thường nhưng các điot phát ra ánh sáng hay tia hồng ngoại.
    Ưu điểm của bảng quảng quáng này như sau:
    • Chạy nhiều dòng chữ khác nhau liên tục.
    • Thân thiện môi trường, có thể điều khiển được từ xa.
    • Không bị giới hạn trang tin.
    • Chạy liên tục,phát sáng hiệu quả.
    QUẢNG CÁO ĐẠI PHÁT
    SĐT: 0935 79 00 28
    Website: quangcaodaiphathcm.com

    OdpowiedzUsuń