piątek, 7 czerwca 2013

"Quiche Lorraine"


Po długich dniach deszczowych, dziś wyszło słońce. Aż dziw bierze, że kilka ciepłych promieni daje tyle radości.. hurraaa…


Quiche – rodzaj wypieku w formie placka składającego się z kruchego ciasta i nadzienia warzywnego zalanego jajeczno-śmietanową masą. Nadzienie może zawierać różne gatunki mięsa, sera i warzyw, a także zioła i przyprawy. Najbardziej znaną potrawą tego typu jest quiche lorraine czyli francuska tarta z boczkiem (lub pancettą) i porami. Wielkim wyróżnieniem było dla mnie przygotowanie tego dania, tym bardziej, że mogłem przetestować kilka rodzajów serów z Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej „Mońki”. Pewnie już nie raz wspominałem wam o tym, że jestem serowym maniakiem. Dlatego taka ilość serów przyprawiła mnie o zawrót głowy.

Aldamer – 27% tłuszczu (idealny dla osób liczących kalorie), miał piękny zapach, posiadał moje ulubione dziury a przede wszystkim urzekł mnie strukturą i charakterystycznym łagodnym,  słodkawym smakiem. Jego zwarty miąższ usiany jest oczkami o wielkości orzecha laskowego. Dla ciekawostki powiem, że otwory te powstają w procesie dojrzewania, kiedy to w masie serowej wytwarzany jest dwutlenek węgla. To jemu też ser zawdzięcza swój wyjątkowy smak. Można zakupić go w bloku, ale dostępny jest również w plasterkach :) Nadaje się zarówno do błyskawicznego przygotowania szybkiej przekąski w postaci kanapek, jak i do zapiekanek, sosów, pizzy czy dań bardziej wyszukanych jak np. wszelkiego rodzaju wytrawnych tart i znanego wszystkim fondue.
Polecam również ser Gouda i ser Edamski. Najgorzej w moich badaniach wypadły sery Podlaski i Morski, dla mnie bez smaku, ale jak wiadomo o gustach się nie rozmawia :) Spółdzielnia mleczarska Mońki jest jedną z najnowocześniejszych w Polsce. Zapewniam was, że ich produkty, czyli sery typu szwajcarskiego i holenderskiego, masła, serwatki itp. są najwyższej jakości. Odsyłam do lektury www.msm-monki.pl

składniki:
- 250g mąki pszennej
- ½ łyżeczki proszku do pieczenia
- 1 jajko
- ½ łyżeczki soli
- 125g zimnego masła
- 2 łyżki zimnej wody
- 200g boczku (lub pancetty)
- 2 pory
- 1 duża cebula
- 20g masła
- 4 jajka
- 250g śmietany 30%
- sól i pieprz biały
- starty żółty ser typu Aldamer
- tarty parmezan (Grana Padano)

przygotowanie:
Mąkę, proszek do pieczenia, 1 jajko, sól, 125g masła, wodę zagniatamy w kruche ciasto. Pamiętajcie, że im krócej wyrabiamy ciasto tym lepiej. Wkładamy je do lodówki na ok. 1 godz. Formę do tarty smarujemy masłem i wykładamy ją bardzo dokładnie ciastem, pamiętając aby brzegi były wysokie na ok. 2 cm. Boczek i cebulę kroimy w kostkę i podsmażamy na maśle. Dodajemy opłukane i pokrojone drobno pory. Wszystko chwilę dusimy i doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Farsz wykładamy na ciasto. 4 jajka mieszamy ze śmietaną i wylewamy na ciasto z farszem. Posypujemy obficie startym serem Aldamer i tartym parmezanem. Pieczemy w temp.190 stopni przez 35 minut. Gotowe…
p.s. tarta Quiche Lorraine dobrze smakuje zarówno w wersji na ciepło jak i na zimno.





2 komentarze: